Simbol adalah satu lukisan yang boleh menggambarkan apa yang tersirat di sebalik Setiap perkara simbol ini juga adalah sebagai shortform untuk memudahkan kerja pada lukisan ataupun nota kebanyakan daripada kita menggunakan simbol ini dalam lukisan kejuruteraan elektrik



Ramai di kalangan kita yang menggunakan simbol ini sebagai pemudah Atur cara kerja apabila kita menggunakan simbol ini memudahkan kita dalam ini memudahkan kita dalam ini memudahkan kita dalam menjalankan kerja-kerja di luar daripada negara kerana simbol adalah satu item ataupun lakaran yang boleh digunapakai untuk seluruh dunia.







Lukisan elektrik ialah lukisan kejuruteraan yang berkaitan dengan bekalan tenaga elektrik. Lukisan ini berfungsi untuk menjelaslam kandungan sesuatu pemasangan elektrik. Alat tambah dan alat kelengkapan elektrik dilukis dalam bentuk symbol yang disambungkan dalan satu gambar rajah mengikut piawai yang telah ditetapkan. Lukisan elektrik digunakan dalam kerja pendawaian dan pemasangan elektrik. Juruelektrik dan pendawai akan menterjemahkan lukisan elektrik kepada kerja-kerja pemasangan elektik. Terdapat bekalan elektrik iaitu sistem satu fasa dan sistem tiga fasa. Bagi rumah kediaman lazimnya sIstem satu fasa digunakan manakala kilang dan bengunan besar memerlukan tiga fasa.

Dengan adanya simbol ini segala kerja-kerja yang berkaitan dengan pemasangan serta lukisan kejuruteraan menjadi mudah dan boleh mempercepatkan kerja-kerja yang dijalankan di tapak bina Oleh itu kita haruslah memastikan bahawa simbol ini Mestilah dihafal dan beringat supaya kita dapat menjalankan kerja dengan lebih baik dan juga kita dapat mengajar seseorang untuk memahami simbol ini dengan lebih mudah.

Kredit : Kontraktor Malaysia

TAGS : SIMBOL ELEKTRIK, Basic simbol elektrik, basic sysmbol elektrik, simbol wiring, simbol wireman, symbol wiring, symbol wireman, pw2, pw4